510 Upisi - BDJ Profesor Opomena u Forumu: 0
|
|
|
Lijep pozdrav,
Nakon posta o akordima odlučio sam malo pisati o procesu mixanja, instrumentima, frekvencijskim područjima što sam mogao naučiti odsvud, najviše internera.
Svaki instrument ima svoje frekvencijsko područje a to možete vidjeti u parametričnom ekvalizatoru broj 2 u FL-u. Ukratko recimo bass ima vrlo nisku frekvenciju, vokal i klavir središnju, pad također (ovisi koji).
Ovo što sam napisao u zagradi ovisi koji je u pitanju tonalitet i punoća noti. U prethodnom postu akordi se razdužuju, svjetliji padovi zauzimaju veću frekvenciju. No zašto vam ja ovo govorim?
Dok radite neku pjesmu matricu ili nešto treće postoji mixdown i mastering koji vam omogućuje da se sve super uklopi u pjesmu, svi kanali, da vam se recimo kick ne prigušuje, da vokal ne pišti i bude prejak itd.
Izvukao sam tekst sa nekog foruma pa pročitajte:
-------------------------
Mix i mastering su dva vrlo zasebna procesa. Miksanje je umjetnost poravnavanja nivoa i ekvalizacije, te ubacivanje svih razlicitih izvora sa mnogo traka (kanala) u stereo mix, dok je mastering proces stavljanja mixa u završnu formu spremnu za album. Strahovit razvoj softwarea i hardwarea u posljednje vrijeme ucinili su ovaj proces lakšim i jeftinijim nego ikada.
Proces miksanja
Molim Vas da uvažite ove parametre, ne kao pravila, nego kao pocetnu tocku miksanja pjesama koristeci analogni mikser. Naravno da instrumenti variraju radi li se
o technu, popu ili simfoniji, ali reference ce uvijek biti od pomoci.
Podesite ulaznu osjetljivost
Pritisnite za pocetak na mikseru (ili softverskom sekvenceru) prekidac SOLO na onom kanalu kojeg želimo obraditi tako da signal na VU-metru dosegne 0 dB.
Bas bubanj (kick drum, kasa)
Gain 0 dB, EQ +3 dB na 50 Hz, +1 dB na 3 kHz, -3 dB na 275 Hz, bez efekata, jer
može "razrijediti" prostor. U instrumentalnom dijelu kasa se uvijek prva i zadnja kontrolira.
Doboš
Gain -2 dB, EQ probaj sa frekvencijama iznad 4 kHz, dodaj reverb ako to pjesma traži ali oprezno da ne bi smetao vokalu cak ako doboš treba pomaknuti za par stupnjeva. Kasu i doboš obavezno treba separirati na zasebne kanale.
Glavni vokal
Gain 0dB, koristit LOW CUT filter za eliminaciju niskih frekvencija (udarci nogom o pod ili stalak...) i "pop" tonoveoko 100-200 Hz. Pažljivo pooštrite visoke
frekvencije oko 15 kHz da dodate "zraka" (AIR) i sjaj, ali nemojte pretjerivati.Ovo je najveci trik u procesu prilagodbe! Pažljivo centrirajte vokal i izaberite vrlo nježno visoke frekvencije na ekvilajzeru uz panoramu (PAN) tocno u centru. Stavite slušalice i uvjerite se da Vam je vokal tocno u centru cela. Svaka rijec u pjesmi mora biti razgovjetna. Dodajte reverb i delay, ali pazite da vokal ne postane "mumljav".
Prije samog mixa još jednom provjerite vokal i popravite sitnice.
Cinele
-25 dB. Izbjegni da cinele smetaju vokalu. Panoramiraj ih na"2 sata" I upamti da je njihova glavna zadaca slijepiti glazbu na traci. Ne trebaju biti glasne ili jako
primjetljive.
Synth pad ("tepih")
-20 dB. Napravi ih u stereu I strogo ih panoramiraj lijevo I desno sa generalnim efektima ako je potrebno. Cak se može upotrijebiti npr. SPL-ov Vitalizer sa funkcijom "stereo imaging" koja ce sznth padove uciniti još prostranijima. Pad je inace lijep dodatak pjesmi, ali ne dozvolite da zasjeni ostale bitne elemente u pjesmi, zato ih držite u pozadini.
Bas gitara
-10 dB ili jace. Uvijek ih panoramiraj u centar. Ako koristite multi efekt ogranicite se na choruse ili lagani flanger bez reverba. Preporuca se cvrsta sinkopa kase i bas gitare. Ako radite sa softerskim sekvencerom postoji jedan mali trik kako da bas zvuci konkretnije, masnije I cvršce. Nanon što ste u midiju odsvirali bas pomocu klavijature editirajte ga tako da mu zadate fiksni "velocity" na razinu 120! Nakon toga u midi editoru pregledajte da vam ton jedne note ne prelazi preko drugog, tj slijedeceg tona. Ako je potrebno cak ga možete odrezati malo prije tako da dobijete na cistoci basa.
Ritam gitara
-15 dB. Panoramirajte van centra (lijevo ili desno) koristeci low cut filter da bi se riješili baseva I dodajte srednjih tonova za lagano izdizanje, ali pazite da se gitara ne kosi sa vokalom.
Perkusije
-20 dB. Stavite ih izvan centra, osim ako su vrlo bitne za osnovni ritam. Ekvalizirajte ih ukusno ako je potrebno. Trudite se da dobijete zvuk ruke na koži (konge) ako je
moguce. Pratite VU-metar kada ponovo pustite cijeli mix I pazite da peakovi budu na 3 dB. Ako imate previše tutnjavine (notch), smanjite fejdere za 1 dB.
Mono provjera (mono check)
Uvijek provjerite svoj mix na mono I potražite iznenadne propade ili instrumente koji iscezavaju. Takoder pripazite na fazno poništavanje pojedinih instrumenata ili vokala te ih ispravite na mikseru ili softveru faznim obrtacima ako je potrebno.
Pravilo "ne stavljanja fejdera iznad 0 dB"
Kad pocinjete miksati slijedite ovo važno pravilo.
Ako pronadete da vaš vokal ne zvuci dobro osim na +5 dB, spustite sve za 5 dB da sacuvate headroom. Ne želite da vaš mix bude kompromitiran na najvišim peakovima
pjesme sa krckanjem (distorzijom). Fino podesite po ukusu da dobijete kvalitetu I sacuvajte dinamiku pjesme I tada ste ucinili posao. Tad sve sjedne na svoje mjesto I
imate dobar materijal. Budite precizni jer najmanji pomaci fejdera cine veliku razliku.
MIX JE DINAMICAN PROCES
Ako koristite mikser oznacite fejdere po grupama. Ako npr imate 4 subgrupe možda cete poželjeti poslati trake od vokala u grupe 1 I 2 a sve ostalo u 3 I 4. Tako možete
lagano mijenjati balans izmedu pjevaca I benda u svakom trenutku. Ova tehnika daje izvrsne rezultate. Možete dati vokalu dosta oštrine kad je dio mumljav I kad pjevac
uzme pauzu možete pojacati bend. Ako imate 8 subgrupa možete posvetiti 5 I 6 bubnjevima a 7 I 8 efektima.
ULOGA KOMPRESIJE U MIKSU
U procesu snimanja na snimac možete ukljuciti kompresor/limiter/gate. Kompresor reducira dinamicko podrucje za koje smo se izborili u našem mixu. U mnogim
okolnostima to necete željeti, pa ipak, u vecini slucajeva vidjet cete da je to korisno, pogotovo kad želite da vam muzika na pjesmi bude što glasnija ili da ima "gustocu" radio mixa. Stereo kompresor pomaže balansirati pjesmu I daje joj "uniformirani" karakter kakav smo naucili slušati u komercijalnoj muzici I ustvari vam daje najsnažniji I najnježniji mix I umanjuje oštre zvukove koji smetaju uhu. Medutim, može se vrlo lako dogoditi da upotrbljavajuci kompresor možete napraviti totalno beživotnu pjesmu I oduzet joj dinamiku. Ono što je zapoceto kao snažni orkestralni aranžman može završiti kao beživotno ijednolicno. Budite oprezni I izbjegnite to!Kompresija je potrebna da bi eliminirala vrhove (peakove) koji smetaju I "bodu" uho. Ako imate skupi lampaški kompresor ili dobar plugin možete napraviti s njime pravu magiju.
ULOGA MASTERING PROCESORA
Mastering procesori su sve popularniji. Ovdje sam zabilježio kako upotreba ovog procesora može dobar mix pretvoriti u odlicni. Ako imate mastering procesor možete
ga koristiti umjesto kompresora u miksanju, jer mastering procesor ima obicno sve funkcije (kao mastering EQ, multi band kompresor, exciter, stereo imaging, limitere I
gate). Ovi mastering alati mogu vam koristiti dugo dajuci vašoj glazbi unikatni sonicni dodatak. Može se koristiti da dade svim pjesmama na albumu finiš tako da sve zvuce jednako jako I može ubalansirati volumen izmedu vrlo razlicitih pjesama, pa ce Vam projekt zvucati profesionalno.
MULTI BAND KOMPRESOR
Koristeci usko srednjetonsko podrucje ekvilajzera može Vam dati vrlo suvremeni zvuk I svježinu muzici. Podižuci kompresor na 50-60 Hz može Vam dati "udarac u
prsa" kase bez uništavanja delikatne dinamike vokala. Još postoji mnogo aplikacija kao npr korištenje multi band kompresora da bi se poslala midi traka na Vaš digitalni
mikser optimalno kompresirana (ducking), ili kod prejakih glasova (voice over), ili pak kao "de-eser" za uklanjanje oštrih I ubitacnih sibilanata kod vokala. Svaki dio
ovog uradaja može biti korišten kako bi doprinjeooplemenjivanju kvalitete finalnog produkta.
FINALNI "DODIR"
Sad dolazimo do najosjetljivijeg dijela. Nekad je dobro napraviti usporedbu sa metalima: da li želite da Vam snimke budu željezno hladne ili blijede I anemicne pout aluminija ili da zvuce toplo, lako obradivo (za uho) sjajno I vjecno pout zlata?Najvažniji faktor završnom "dodiru" je uzajamno djelovanje izmedu Vaših ušiju I misli, ali je isto tako važno da imate dobar uredaj koji ce pomoci I ušima I mislima da
dosegnu kvalitetu.
-----------------------------------------
I još da ja dodam nešto, mono preslušavanje i mastering radite na televiziji u opciji STEREO starijoj od 2007-e !
LIJEP POZDRAV!
|